22 kwietnia 2016

GOODYEAR WELTED TO NIE WSZYSTKO

Źródło: leffot.com

Goodyear welted to jedna z najlepszych metod wykorzystywanych w produkcji klasycznych butów. W Polsce jest znana pod nazwą szycia pasowego lub ramowego. Technologia wymyślona w 1869 roku przez Charlesa Goodyeara Juniora, stanowi podstawę dla wielu manufaktur obuwniczych z najwyższej półki, jak choćby John Lobb, czy Edward Green. Często spotykam się z przeświadczeniem, że taka konstrukcja musi oznaczać bardzo wysoką jakość butów. Niestety nie zawsze jest to prawda.

Goodyear welted to jedna z najlepszych metod szycia butów. Źródło: stuartslondon.com

Doskonałym przykładem butów wyjątkowo niskiej klasy, wykonywanych techniką goodyear są modele firmy Samuel Windsor. W promocji można niektóre nabyć za kwotę mniejszą niż 30 funtów, a w regularnej cenie (która rzekomo jest wyprzedażowa) koszt jednej pary wynosi około 45 £, czyli mniej więcej 240 złotych. Z pewnością daje to do myślenia, zważywszy na ceny innych producentów, które potrafią wahać się między 500 – 2000 zł, a nawet więcej. Dolna granica oznacza tu wymagane minimum pod względem poziomu jakości. Skąd więc się bierze tak duża rozbieżność w cenach, skoro wszystkie są produkowane systemem pasowym? Otóż na wartość obuwia składa się nie tylko sposób szycia, ale wiele innych czynników. Jeśli Samuel Windsor sprzedaje buty po tak niskich cenach, to robi to kosztem jakości skór i wykonania. Zarówno cholewki jak i podeszwy są wykonywane z naprawdę kiepskich surowców. Szybciej się zużywają, a ich wygląd nie zachwyca. Nierówne szwy, krzywizny na rantach podeszw, czy marszczenia na skórze nie powinny dziwić. Producent oszczędza nawet na ilości masy korkowej wyściełającej wnętrze podeszwy. Jedyne pozytywne aspekty tego obuwia to klasyczny design, cena i oczywiście konstrukcja. Dla niektórych mogą okazać się wystarczające, szczególnie, że polski asortyment nie rozpieszcza. W każdym bądź razie nie mamy tu do czynienia z butami na lata.

Buty S. Windsor są szyte metodą goodyear welted. Źródło: samuel-windsor.co.uk

Materiały i wykonanie tych butów cechuje kiepska jakość. Źródło: samuel-windsor.co.uk

Takie oksfordy w promocji można kupić za 27,50 funtów. Jakość skóry na bardzo niskim poziomie. Źródło: samuel-windsor.co.uk

Brązowe monki i widoczne marszczenia na skórze. Cena 35 funtów. Źródło: samuel-windsor.co.uk

Na butach widać nierówne szwy. Cena 59,95 funtów. Źródło: samuel-windsor.co.uk

W przedziale cenowym 500 – 700 zł sytuacja wygląda już znacznie lepiej. Choć nie jest to wysoka półka, to jakość materiałów w porównaniu do Windsora odbiega zdecydowanie na plus. Takie buty można już traktować jak inwestycję na lata. Zróżnicowanie cen butów szytych metodą goodyear można zaobserwować na stronie Charlesa Tyrwhitta. Regularna cena większości modeli to około 129 £, jednak podczas wyprzedaży można znaleźć parę nawet za 69 £. Najdroższe buty w ofercie oscylują w granicach 199 – 229 £, także rozbieżność jest całkiem spora. Jedna marka, a tak różne wartości. To wyraźny dowód, że konstrukcja obuwia nie jest głównym wyznacznikiem ceny.

Ten model podczas ostatecznej wyprzedaży kosztował 69 funtów. Źródło: ctshirts.com

Takie buty Tyrwhitta można kupić za 99 funtów. Źródło: ctshirts.com

Te monki prezentują znacznie lepszą jakość od S. Windsora pod każdym względem. Cena 129 funtów jest adekwatnie wyższa. Źródło: ctshirts.com

Na stronie Tyrwhitta można również nabyć buty za 229 funtów o jeszcze lepszej jakości. Źródło: ctshirts.com

Wysokiej klasy buty oparte na technologii goodyear welted, przy odpowiedniej pielęgnacji, mogą być użytkowane kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat. Taką żywotność osiąga się przez możliwość wielokrotnej wymiany podeszwy, która zużywa się najszybciej. Ma to jednak sens tylko wtedy, gdy do produkcji zastosowano najlepsze materiały. Cholewka z doskonałej skóry potrafi utrzymać nienaganny stan przez bardzo długi czas, a to jest podstawa do pełnego wykorzystania zalet szycia ramowego. Firma Loake na przykład, oferuje rekonstrukcję butów za około 350 zł. Taki serwis zawiera kompletną wymianę podeszwy, łącznie z korkiem i obcasem, naciągnięcie cholewki na oryginalne kopyto i wypolerowanie skóry. Dzięki tym zabiegom odbieramy niemal nową parę swoich ulubionych trzewików. W przypadku Samuela Windsora tego typu odnowa również była by możliwa, lecz jej koszt przewyższa cenę butów. Tak więc całkowicie mija się to z celem, a największy atut szycia ramowego przestaje mieć znaczenie.

Buty Loake przed rekonstrukcją. Źródło: blog.loakepolska.pl

Buty Loake po rekonstrukcji. Źródło: blog.loakepolska.pl

Buty szyte zawsze będą trwalsze od klejonych. Metoda goodyear welted to w zdecydowanej większości znak wysokiej jakości. Sam sposób produkcji jest nieporównywalnie bardziej skomplikowany i kosztowny od klejenia. Do tego daje nam możliwość wielorazowej rekonstrukcji i tym samym nadawania butom nowego życia. Trzeba jednak pamiętać, aby przy zakupie nie kierować się jedynie rodzajem konstrukcji. Szycie pasowe latami pracowało na swoją renomę i ugruntowaną pozycję wśród najlepszych szewców na świecie. Dlatego przyświeca mu otoczka najwyższej jakości, a firmy typu S. Windsor ten fakt wykorzystują. Nie zapominajmy, że goodyear ma sens jedynie wtedy, gdy materiały użyte do produkcji butów prezentują co najmniej przyzwoity poziom. W przeciwnym wypadku sprawdza się powiedzenie, że oszczędny płaci dwa razy.
    

6 komentarzy:

  1. Bardzo dobry artykuł. I całkowicie się zgadzam. W butach do 700 pln już nawet nie zwracam uwagi czy GYW czy BW, bo i tak nie będą się nadawać do zaawansowanych napraw. A swoją drogą mam, niestety, te zamszowe CT z ilustracji w artykule. Horror pod każdym względem. I jedyne znane mi buty łamiące się diagonalnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. GYW, czy BW to i tak zawsze porządna konstrukcja i przy odpowiedniej pielęgnacji posłużą naprawdę długo, nawet bez głębszego ingerowania w but. Oczywiście jeśli prezentują przyzwoitą jakość. Co do butów CT to trochę mnie Pan zaskoczył. Sam mam dwie pary i przy tej półce cenowo jakościowej oceniam je nie najgorzej. Szczególnie, gdy są kupione po dobrej, wyprzedażowej cenie. Swoją drogą, niektóre modele robiła dla nich Loake, ale nie wiem czy nadal tak jest.

      Usuń
    2. Uwaga dotyczyła tego konkretnego modelu. Mam też dwie inne pary z CT, prawdopodobnie Loake, i są całkiem w porządku.

      Usuń
  2. Fajny artykuł - zwłaszcza, że literki 'GYW' robią trochę za kult cargo; ludzie uznają je za synonim wysokiej jakości, zupełnie ignorując fakt, że przy butach za 30 funtów ta jakość jest zwyczajnie nieosiągnalna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i całkowicie się zgadzam. Na jakość butów trzeba patrzeć szerzej, a nie tylko przez pryzmat konstrukcji.

      Usuń
  3. Marszczona skóra to nic innego jak skóra z okolic pachy, powinien być to odpad.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...