Garnitury od najbardziej do najmniej formalnego pod względem elementów konstrukcji. Źródło: tailormadelondon.com |
W
drugiej części serii „Formalność garnituru” przedstawię detale marynarki i
spodni, które mają istotny wpływ na poziom elegancji. Składają się na nie pewne
widoczne elementy, jak klapy i kieszenie, ale również te wewnątrz konstrukcyjne,
typu wypełnienie ramion czy pokrycie podszewką.
Formalność poszczególnych
detali ubioru wyznacza często ich pochodzenie. W Europie można się spotkać z
podziałem strojów na city, czyli styl miejski oraz country oznaczający
zastosowanie na wsi. Wszystko co trafiło z ubrań noszonych na wsi do miejskich
garniturów cechuje się mniejszym stopniem elegancji. Przykładowo kieszenie
skośne i jedno tylne rozcięcie były stosowane w marynarkach do jazdy konnej, a
więc zajęcia typowego dla stylu country. Dlatego zawsze będą niżej
klasyfikowane niż proste kieszenie i dwa rozcięcia marynarki wywodzące się ze
stylu city. Druga sprawa to zbieżność detali konstrukcyjnych garnituru z
najformalniejszymi męskimi strojami, takimi jak frak, żakiet czy smoking. Najczęściej
im większe podobieństwo, tym wyższa formalność. Można tutaj przytoczyć przykład
ostrych klap, które są obowiązkowe w wymienionych wyżej kostiumach. Klapy tego
typu w garniturach znajdują się na szczycie hierarchii. Poza tym wysoka
formalność garnituru jest bezsprzecznie związana z prostotą i minimalizmem.
Guziki frontowe w odniesieniu do
garniturów jednorzędowych:
Smokingi
są często zapinane na jeden guzik i taki model uchodzi za najformalniejszy.
Może to mieć przełożenie na garnitury i już wiadomo, że jednoguzikowe będą
numerem jeden w tej kategorii. Marynarki na dwa guziki zawsze bardziej
kojarzyły mi się ze stylem city, niż trzyguzikowe.
Ilość guzików frontowych od najbardziej do najmniej formalnej. Źródło: harryrosen.com |
Guziki frontowe w odniesieniu do
garniturów dwurzędowych:
W
przypadku dwurzędówek wydaje mi się, że te zapinane w układzie 6x2 czy 6x1
powinny znaleźć się na szczycie formalności, ponieważ są bardziej zbliżone
wyglądem do pierwowzoru. Poza tym wersja 4x2 powstała nieco później i bardzo
często nadaje się jej sportowy charakter.
Ilość guzików frontowych od najbardziej do najmniej formalnej. Źródła: tumblr.savilestreets.com, jonkrugerhq.com, blog.trashness.com |
Rozcięcia marynarki (szlice):
Marynarki
bez żadnych rozcięć uchodzą za najbardziej eleganckie. Jednak obecnie rzadko
się takowe spotyka. Dwa boczne szlice stoją o szczebel niżej, ale pozwalają
marynarce lepiej się układać. Jedno centralne rozcięcie, ze względu na wiejskie
pochodzenie plasuje się na samym końcu.
Klapy marynarki:
Zamknięte
klapy występują m.in. we frakach i żakietach, co znaczy, że są formalniejsze od
klap otwartych.
W
smokingach kieszenie bez patek są obowiązkowe. Można przez to wywnioskować, że
jest to rodzaj kieszeni o większym stopniu formalności. Wywodzące się ze stylu
miejskiego kieszenie z patkami ulokowane są niżej, a najmniej formalne są
pochodzące ze stylu country kieszenie nakładane. Te ostatnie można jeszcze
bardziej zdeformalizować przez dodanie patek. Najmniej elegancka jest wersja z
patkami zapinanymi na guzik oraz plisą idącą przez środek kieszeni. Tego typu
kieszenie występują najczęściej w marynarkach sportowych, zaś w garniturach
bardzo rzadko. Podobnie sprawa się ma z kieszonką piersiową. Standardowa
kieszonka jest formalniejsza od nakładanej.
Rodzaje kieszeni od najformalniejszych do najmniej formalnych. Źródło: tailormadelondon.com |
Typy kieszeni nakładanych od najbardziej do najmniej formalnych. Źródła: beckettrobb.com, tailormadelondon.com |
Standardowa kieszeń piersiowa jest formalniejsza od nakładanej. Źródło: tailormadelondon.com |
W przypadku kieszeni garniturowych należy jeszcze zaznaczyć wyższy poziom elegancji kieszeni prostych nad skośnymi. Tak jak pisałem wyżej, te drugie mają wiejskie pochodzenie, gdyż widniały na marynarkach do jazdy konnej. Natomiast proste są całkowicie związane ze stylem miejskim. Poza tym modele z kieszenią biletową są mniej formalne od tych bez biletówki.
Kieszenie proste są formalniejsze od skośnych. Źródło: tailormadelondon.com |
Wersje bez kieszeni biletowej są formalniejsze od tych z biletówką. Źródło: tailormadelondon.com |
Stebnowanie:
Stebnowanie,
czyli widoczne szwy, które można znaleźć na klapach marynarki, na kieszeniach,
mankietach rękawów, jak również w innych miejscach. Obecność takich przeszyć
obniża formalność ubioru.
Jak
wspomniałem wcześniej pewne znaczenie w skalowaniu formalności może mieć też
wewnętrzna konstrukcja marynarki. Generalnie za najbardziej formalną uchodzi
wersja z podszytą pełną lub połowiczną warstwą płótna w obrębie klatki
piersiowej, pełnym wypełnieniem ramion oraz pełną podszewką. Im mniej
wewnętrznej struktury, tym bliżej marynarce do stylu swobodnego, a co za tym
idzie, mniej eleganckiego. Osobiście tych praktyk nie trzymałbym się kurczowo. W
letnich garniturach lepszy komfort daje niepełna podszewka lub jej brak. Natomiast
wypełnienie ramion powinno być zależne od typu sylwetki. Są jeszcze takie
niuanse jak np. wszycie rękawów, włoską metodą spalla camicia, co niewątpliwie
obniża formalność przez powstające marszczenia na kuli ramienia.
Jako
że garnitur składa się nie tylko z marynarki, ale i ze spodni, wypadałoby
napisać kilka słów na temat ich formalności. Głównym detalem w tym przypadku są
mankiety na nogawkach (dla wtajemniczonych – manszety) lub ich brak, gdzie ten
drugi wariant uchodzi za bardziej formalny. Poza tym tylne kieszenie z patkami
lub nawet pętelkami na guziki będą mniej formalne niż klasyczne kieszenie bez
żadnych dodatków. Co do kieszeni bocznych, te szyte wzdłuż szwa bocznego są
elegantsze od szytych w poprzek szwa bocznego. Jeśli chodzi o spodnie
garniturowe, to bardzo istotna jest ich długość. Ta typowa będzie plasowana
zawsze wyżej, niż wersja włoska, czyli krótsze, wąskie nogawki odkrywające
skarpety.
Poniżej
przedstawiam tabelę z elementami marynarek sklasyfikowanymi od najbardziej do
najmniej formalnych.
FORMALNOŚĆ
ELEMENTÓW MARYNARKI
OD
NAJWYŻSZEJ DO NAJNIŻSZEJ
|
||||
Guziki
frontowe w jednorzędówkach
|
Jeden guzik
|
Dwa guziki
|
Trzy guziki
|
|
Guziki
frontowe w dwurzędówkach
|
Układ 6x2 / 6x1
|
Układ 4x2 / 4x1
|
Układ 2x1
|
|
Rozcięcia
|
Bez rozcięć
|
Dwa boczne
|
Jedno tylne
|
|
Kieszenie
|
Bez patek
|
Z patkami
|
Nakładane
|
|
Proste
|
Skośne
|
|||
Bez biletówki
|
Z biletówką
|
|||
Klapy
|
Zamknięte
|
Otwarte
|
||
Stebnowanie
|
Bez stebnówki
|
Ze stebnówką
|
Bardzo dobre są Pana wpisy poradnikowe, inne zresztą też. Bardzo precyzyjna, przejrzysta kompozycja wpisów, jasny język, trafnie dobrany i bogaty materiał ilustracyjny.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem Pana bloga - jest zdecydowanie lepszy (pod względem formy oraz - nazwijmy to - "harmonii wyrazu") od większości najpopularniejszych polskich blogów modowych (czy raczej ubiorowych).
Dopiero dzisiaj, przypadkiem, na niego natrafiłem - i jestem zaskoczony, że jest tak mało znany. Wiadomo: marketing, pozycjonowanie, wyrobienie sobie marki itd.
Gratuluję i życzę wytrwałości, której zresztą Panu nie brakuje, mimo niewielkiej liczby komentarzy (poczytności...?).
Pozdrawiam serdecznie!
Miro
Bardzo dziękuję. Staram się jak mogę, choć żałuję, że nie jestem w stanie poświęcać więcej czasu na pisanie. Blog jest moją wielką pasją, ale niestety piszę tylko w wolnych chwilach. A tych jest naprawdę niewiele.
UsuńZdaję sobie sprawę, że ciężko trafić na mojego bloga. Kompletnie zaniedbuję sprawy marketingowe. Z wielu form reklamy w ogóle nie korzystam. Jednak pewnym pocieszeniem jest i tak rosnąca liczba czytelników. Mam nadzieję, że Pan do tego grona również będzie należał. Pozdrawiam!
Bardzo dobry poradnik teraz wiem jaki garnitur na jaką okazje.
OdpowiedzUsuńSuper wpis