Logo to forma graficzna
jednoznacznie identyfikująca markę. Ma zapewniać rozpoznawalność i przyciągać
uwagę. Dla projektantów to bardzo ważny element promocji. Niektóre są bardzo proste, a inne wyrafinowane i skomplikowane. Często też nawiązują
i podkreślają charakter danej marki.
Przykładowo w 1901 r. pojawiło się po raz
pierwszy logo Burberry Prorsum. Zbroja symbolizuje zaprojektowany przez Thomasa
Burberrego płaszcz z gabardyny, czyli formę ochrony, w tym przypadku przed
chłodem i deszczem. Natomiast łaciński napis na chorągwi - „prorsum”, co oznacza
„naprzód”, świadczy o innowacyjności tkanin i stylu tej firmy.
Producenci umieszczają swoje
znaki na ubraniach, butach, jak i różnego rodzaju akcesoriach. Najczęściej
można je spotkać na codziennej odzieży, typu swetry, kurtki, koszulki polo,
T-shirty. Styl elegancki jest ich zazwyczaj pozbawiony, a jeśli już są, to
bardzo dyskretne. Logo bywa umiejscowione w rozmaitych, widocznych częściach
garderoby oraz odznacza się odmienną wielkością.
|
Koszula zazwyczaj ma firmowy znak na piersi lub na mankiecie, jak w tym przypadku - źródło: bluefly.com |
|
W takim t-shircie można zobaczyć wiele gwiazd show biznesu, ale oni nie stosują się do żadnych zasad. Logo jest tak duże, że działa jak wielka reklama Yves Saint Laurent. |
|
Kurtka Fred Perry i logo w postaci liści laurowych - źródło: jonbarrie.co.uk |
|
Sweterki Ralpha Laurena opatrzone logiem na piersi - źródło: sellao.com |
|
Niewielkie, niemal niezauważalne logo na spodniach Tommiego Hilfigera - źródło: coes.co.uk |
|
Boat shoes firmy Tommy Hilfiger - źródło: pinstake.com |
|
Po lewej krawat Mulberry cały w drzewka będące znakiem firmowym tej marki. Po prawej Versace w typowe dla tego domu mody logo - meduzy. |
|
Szalik Burberry |
Fenomenem jest logo luksusowego
francuskiego domu mody - Louisa Vuittona. Zaprojektowany w 1896 r. przez
Georges'a Vuittona, (syna założyciela firmy) wzór, zwany „Monogram Canvas”
jest jednym z najsłynniejszych i najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Tutaj
logo jest wyraźnie eksponowane na części produktów, a pomimo tego uchodzą one
za przejaw luksusu. Monogramem LV w szczególności ozdabiane są wyroby skórzane,
jak torby, portfele. Co ciekawe, ten wzór jest jednym z najczęściej
podrabianych na świecie.
|
Produkty z tym logiem to synonim luksusu i właśnie dlatego są one jednymi z najczęściej podrabianych na świecie. | |
|
Torba Louis Vuitton - źródło: mengand.eu |
Znając podstawowe cele loga,
można by przypuszczać, że producenci będą „ozdabiać” swoją odzież jak
największymi symbolami marki. Oczywiście część brandów tak robi. Na szczęście
klasyczna męska elegancja stawia na dyskrecję i subtelność w tej kwestii.
Obnoszenie się i ostentacyjne eksponowanie wielkiego loga znanej marki na
ubraniu kojarzy się ze snobizmem i brakiem dobrego smaku. Niemniej jednak
drobny, nie rzucający się w oczy znak firmowy jest akceptowalny. Dla porównania
podam tutaj przykład koszulki polo Ralpha Laurena, gdzie klasyczny emblemacik
gracza polo wygląda dobrze, za to „big pony”, jak dla mnie jest już za duży.
|
Duże logo w tym przypadku, ma bez wątpienia bardziej sportowy charakter. Koszulka polo z tradycyjnym graczem na koniu w większym stopniu nadaje się do chinosów i letniego stylu półeleganckiego. |
|
Ukazane na zdjęciu marki są rozpoznawalne wszędzie, ponieważ ci producenci starają się mocno uwidocznić swoje loga. Co prawda jest to kategoria strojów sportowych, ale tu też obowiązuje zasada im mniejsze, tym lepsze. |
Dodatkowo warto przy okazji
wspomnieć o znakach firmowych umieszczanych na strojach służbowych. Przeważnie
występują na kieszonkach piersiowych lub klapach marynarki, na kieszeni lub
kołnierzyku koszuli, ewentualnie na krawacie. Tego typu uniformy należy nosić
tylko i wyłącznie w miejscu pracy! Pokazywanie się w nich gdziekolwiek indziej
grozi kompromitacją.
Producenci bardzo chętnie
korzystają z umieszczania logo na swojej odzieży. Gwarantuje to rozpoznawalność,
o czym świadczą znane na całym świecie brandy takie jak Armani, Gucci czy Dolce
& Gabbana. Widoczne oznaczenia firmowe na ubraniach nie powinny być głównym
kryterium ich zakupu. W pierwszej kolejności należy się kierować jakością, choć
czasami idzie to w parze. Przede wszystkim pamiętajmy, aby odzież była
„oznakowana” możliwie jak najdyskretniej.
|
Zdjęcie przedstawia loga włoskich domów mody, rozpoznawalnych na całym świecie. Te firmy potrafiły zrobić użytek ze swoich znaków towarowych. |
|
To luksusowe marki cechujące się najwyższą jakością. Nie muszą eksponować swojego loga i tego nie robią, a klienci i tak kupują ich produkty. |
Im mniejsze tym lepsze, ale im firma jest bardziej znana tym to logo jest mniej potrzebne. Małe logo wygląda estetyczniej i nie wygląda tandetnie. Trzeba jednak wziąć pod uwagę,że każdy człowiek jest inny i niektórym duże znaki firmy bardziej pasują.
OdpowiedzUsuń