16 kwietnia 2015

LOGO - IM MNIEJSZE, TYM LEPSZE


Logo to forma graficzna jednoznacznie identyfikująca markę. Ma zapewniać rozpoznawalność i przyciągać uwagę. Dla projektantów to bardzo ważny element promocji. Niektóre są bardzo proste, a inne wyrafinowane i skomplikowane. Często też nawiązują i podkreślają charakter danej marki.
Przykładowo w 1901 r. pojawiło się po raz pierwszy logo Burberry Prorsum. Zbroja symbolizuje zaprojektowany przez Thomasa Burberrego płaszcz z gabardyny, czyli formę ochrony, w tym przypadku przed chłodem i deszczem. Natomiast łaciński napis na chorągwi - „prorsum”, co oznacza „naprzód”, świadczy o innowacyjności tkanin i stylu tej firmy.

 
Producenci umieszczają swoje znaki na ubraniach, butach, jak i różnego rodzaju akcesoriach. Najczęściej można je spotkać na codziennej odzieży, typu swetry, kurtki, koszulki polo, T-shirty. Styl elegancki jest ich zazwyczaj pozbawiony, a jeśli już są, to bardzo dyskretne. Logo bywa umiejscowione w rozmaitych, widocznych częściach garderoby oraz odznacza się odmienną wielkością.

Koszula zazwyczaj ma firmowy znak na piersi lub na mankiecie, jak w tym przypadku - źródło: bluefly.com

W takim t-shircie można zobaczyć wiele gwiazd show biznesu, ale oni nie stosują się do żadnych zasad. Logo jest tak duże, że działa jak wielka reklama Yves Saint Laurent.

Kurtka Fred Perry i logo w postaci liści laurowych - źródło: jonbarrie.co.uk

Sweterki Ralpha Laurena opatrzone logiem na piersi - źródło: sellao.com

Niewielkie, niemal niezauważalne logo na spodniach Tommiego Hilfigera - źródło: coes.co.uk

Boat shoes firmy Tommy Hilfiger - źródło: pinstake.com

Po lewej krawat Mulberry cały w drzewka będące znakiem firmowym tej marki. Po prawej Versace w typowe dla tego domu mody logo - meduzy.

Szalik Burberry

Fenomenem jest logo luksusowego francuskiego domu mody - Louisa Vuittona. Zaprojektowany w 1896 r. przez Georges'a Vuittona, (syna założyciela firmy) wzór, zwany „Monogram Canvas” jest jednym z najsłynniejszych i najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Tutaj logo jest wyraźnie eksponowane na części produktów, a pomimo tego uchodzą one za przejaw luksusu. Monogramem LV w szczególności ozdabiane są wyroby skórzane, jak torby, portfele. Co ciekawe, ten wzór jest jednym z najczęściej podrabianych na świecie.

Produkty z tym logiem to synonim luksusu i właśnie dlatego są one jednymi z najczęściej podrabianych na świecie.

Torba Louis Vuitton - źródło: mengand.eu

Znając podstawowe cele loga, można by przypuszczać, że producenci będą „ozdabiać” swoją odzież jak największymi symbolami marki. Oczywiście część brandów tak robi. Na szczęście klasyczna męska elegancja stawia na dyskrecję i subtelność w tej kwestii. Obnoszenie się i ostentacyjne eksponowanie wielkiego loga znanej marki na ubraniu kojarzy się ze snobizmem i brakiem dobrego smaku. Niemniej jednak drobny, nie rzucający się w oczy znak firmowy jest akceptowalny. Dla porównania podam tutaj przykład koszulki polo Ralpha Laurena, gdzie klasyczny emblemacik gracza polo wygląda dobrze, za to „big pony”, jak dla mnie jest już za duży.

Duże logo w tym przypadku, ma bez wątpienia bardziej sportowy charakter. Koszulka polo z tradycyjnym graczem na koniu w większym stopniu nadaje się do chinosów i letniego stylu półeleganckiego.

Ukazane na zdjęciu marki są rozpoznawalne wszędzie, ponieważ ci producenci starają się mocno uwidocznić swoje loga. Co prawda jest to kategoria strojów sportowych, ale tu też obowiązuje zasada im mniejsze, tym lepsze.








Dodatkowo warto przy okazji wspomnieć o znakach firmowych umieszczanych na strojach służbowych. Przeważnie występują na kieszonkach piersiowych lub klapach marynarki, na kieszeni lub kołnierzyku koszuli, ewentualnie na krawacie. Tego typu uniformy należy nosić tylko i wyłącznie w miejscu pracy! Pokazywanie się w nich gdziekolwiek indziej grozi kompromitacją.

Producenci bardzo chętnie korzystają z umieszczania logo na swojej odzieży. Gwarantuje to rozpoznawalność, o czym świadczą znane na całym świecie brandy takie jak Armani, Gucci czy Dolce & Gabbana. Widoczne oznaczenia firmowe na ubraniach nie powinny być głównym kryterium ich zakupu. W pierwszej kolejności należy się kierować jakością, choć czasami idzie to w parze. Przede wszystkim pamiętajmy, aby odzież była „oznakowana” możliwie jak najdyskretniej.

Zdjęcie przedstawia loga włoskich domów mody, rozpoznawalnych na całym świecie. Te firmy potrafiły zrobić użytek ze swoich znaków towarowych.

To luksusowe marki cechujące się najwyższą jakością. Nie muszą eksponować swojego loga i tego nie robią, a klienci i tak kupują ich produkty.

1 komentarz:

  1. Im mniejsze tym lepsze, ale im firma jest bardziej znana tym to logo jest mniej potrzebne. Małe logo wygląda estetyczniej i nie wygląda tandetnie. Trzeba jednak wziąć pod uwagę,że każdy człowiek jest inny i niektórym duże znaki firmy bardziej pasują.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...