29 czerwca 2017

JAK WYMAWIAĆ NAZWY MAREK ZEGARKÓW


Ostatnio sporo czasu poświęcam zagłębianiu się w tematy związane z zegarkami. Czytam o ich historii, poznaję podstawowe hasła i zagadnienia, przeglądam recenzje i opinie poszczególnych marek. Jednak na samym początku zderzyłem się z pewnym, niby błahym problemem. Chodzi o wymowę niektórych nazw producentów. Często są to bardzo znane manufaktury, które wypada znać i poprawnie wymawiać.

Istnieją marki całkowicie niekłopotliwe w tej kwestii, jak na przykład Omega, Rolex, Seiko, czy Rado. Są takie, które tylko pozornie są łatwe, jak Longines, Hublot oraz bardzo skomplikowane, typu Girard Perregaux, Audemars Piguet, Vacheron Constantin. Bardzo przydatna jest tu znajomość francuskiego i niemieckiego, które są podstawowymi językami urzędowymi w Szwajcarii. A to właśnie stamtąd wywodzą się najsłynniejsze perełki światowego zegarmistrzostwa. Właściwa wymowa powinna być zgodna z artykulacją stosowaną przez danego producenta. Szukanie u źródła zawsze jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Ewentualnie warto kierować się pochodzeniem marki. Jeśli manufaktura ma niemieckie korzenie, to brzmienie nazwy zegarka również należałoby wypowiadać w języku obowiązującym w Niemczech. W Polsce częstą praktyką jest korzystanie z angielskiej fonetyki, co zazwyczaj prowadzi do powstawania dziwnych określeń. Oczywiście nie tędy droga. Polska wymowa, tak jak się czyta, też z reguły bywa niezgodna z oryginałem.  

Udało mi się stworzyć zestawienie wybranych marek z względnie poprawną wymową, choć czasami nie jest ona do końca jednoznaczna. Z pewnością można się spotkać z nieco odmiennymi formami wypowiedzi tych słów. Wszystko zależy od akcentu, narodowości i pewnie paru innych czynników. Sam zapis fonetyczny może okazać się niewystarczający, dlatego dołączyłem jeszcze wersję głosową. Aby ją uruchomić trzeba kliknąć na wymowę marki, czyli np. odimar pike. Z językiem francuskim nigdy nie miałem do czynienia, więc nie wszystko brzmi idealnie. Jednak liczę, że w połączeniu z napisami będzie wam łatwiej te wszystkie nazwy wymawiać.

AUDEMARS PIGUETodimar pike

Źródło: thewatchgallery.com

BAUME & MERCIERbąm & mersje

Źródło: thewatchgallery.com

BLANCPAINbląpę

Źródło: thewatchgallery.com

BOVETbowe

Źródło: bovet.com

BREGUETbrege

Źródło: breguet.com

BREITLINGbrajtlin

Źródło: thewatchgallery.com

CARTIERkartje

Źródło: thewatchgallery.com

CHOPARDszopar

Źródło: thewatchgallery.com

FREDERICQUE CONSTANTfrederik konstąt

Źródło: thewatchgallery.com

GIRARD PERREGAUXżira perego

Źródło: thewatchgallery.com

GLASHÜTTE ORIGINALglashyte orginal

Źródło: glashuette-original.com

GLYCINEglisin

Źródło: glycine-watch.ch

HUBLOTiblo

Źródło: thewatchgallery.com

JACQUES LEMANSżak limą

Źródło: jacques-lemans.com

JAEGER LeCOULTREżegę lekultr

Źródło: thewatchgallery.com

JAQUET DROZżake dro

Źródło: jaquet-droz.com

JEAN RICHARDżą riszar

Źródło: jeanrichard.com

LANGE & SÖHNElange & zyune

Źródło: alange-soehne.com

LONGINESlążin

Źródło: thewatchgallery.com

MAURICE LACROIXmoris lakrua

Źródło: thewatchgallery.com

MONTBLANCmąblaą

Źródło: thewatchgallery.com

PARMIGIANIparmidżiani

Źródło: parmigianifleurier.it

PATEK PHILIPPEpatek filip

Źródło: thejewelleryeditor.com

PIAGETpiaże

Źródło: thewatchgallery.com

REVUE THOMMENrewy tomen

Źródło: gemnation.com

TAG HEUERtag hojer

Źródło: thewatchgallery.com

TISSOTtisso

Źródło: thewatchgallery.com

ULYSSE NARDINjulis nardę

Źródło: thewatchgallery.com

VACHERON CONSTANTINwaszerą kąstantę

Źródło: thewatchgallery.com

Mam nadzieję, że ta ściągawka ułatwi wam poruszanie się po tych, niekiedy dość skomplikowanych, nazwach marek zegarkowych. Tych bardziej oczywistych tutaj nie zamieszczałem, ale jeśli macie jeszcze jakieś typy, to napiszcie w komentarzach.

19 komentarzy:

  1. Dobry wieczór!
    Zawsze /aż do dzisiaj/ miałem kłopoty z prawidłowym wymawianiem nazw zegarków. Wreszcie jakaś porządna informacja.Dzięki! Taxus.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wieczór!
      Miałem dokładnie taki sam problem. Dlatego wiem, że ten wpis może być przydatny. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. JAEGER LeCOULTRE – żegę lekultr -> sama firma wymawia to zupełnie inaczej, czego można podsłuchać na którymś z filmików "promocyjnych" na YT... Innych marek nie sprawdzałem - ta to zawsze dość wymierny test.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za uwagi. Szukając materiałów do tego wpisu zdałem się głównie na największe forum zegarkowe w Polsce. Wymowa Jaeger LeCoultre, a szczególnie pierwszego członu, okazała się tam bardzo dyskusyjna. Z ciekawości przesłuchałem kilka filmików na YT i rzeczywiście wymawiają to trochę inaczej: żeże lekultr. Ja przez długi czas myślałem, że słowo Jaeger ma niemieckie konotacje i wymawiałem po prostu Jeger, chyba jak większość osób. Jednak Edward Jaeger miał francuskie pochodzenie, więc zapewne w jego ojczystym języku brzmi to żeże lub jakoś podobnie.

      Usuń
  3. Dziękuję, mnie też się przydały te informacje. :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Patek był z Polski :) pzdr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się. To ikona polskiego zegarmistrzostwa. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Patek nie był zegarmistrzem tylko przedsiębiorcą. Skądinąd genialnym :)

      Usuń
    3. Wstyd się przyznać, ale byłem przekonany, że Antoni Patek był zegarmistrzem. W dziedzinie zegarków nie jestem ekspertem i jak widać cały czas się dowiaduję nowych rzeczy. Tak, czy owak biografia Patka już za mną :)

      Usuń
  5. Witam jak się poprawnie wymawia hublot czy iblo ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie uczono 'ublo'

      Usuń
    2. Witam. Odradzam wymawianie hublot tak jak się pisze. Szukając poprawnej wymowy najczęściej padało coś pomiędzy iblo, a ublo,jak podpowiedział kolega w powyższym komentarzu.

      Usuń
    3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  6. do Autora - proszę się nie przejmować krasomówstwem tych "arystokratów " to przejaw ich KWERULENCJI

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna pigułka na temat wymowy różnych bardziej lub mniej znanych marek.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bravo bravo dla autora że jeden na świecie domyślił się i zrobi porządna robotę . Każdemu się to sprzyda.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...