Jednym
z podstawowych wzorów na krawatach są paski. Ich niezliczona ilość kombinacji
daje ogromne możliwości wyboru. Poza typowo modowymi kwestiami wyróżnia je
bogata historia i anglosaskie tradycje. Krawaty w paski są eleganckie, ponadczasowe
i uniwersalne. Mają już ponad sto lat i nadal nie tracą na popularności. Na
początku swojej drogi oznaczały identyfikację z daną grupą społeczną. Z czasem
ta symbolika się zatarła, ale nie wszędzie.
Pasiaste
krawaty mają swoje korzenie w Anglii. Większość źródeł datuje ich początki na ostatnie
dekady XIX wieku. Z pewnością zaczęły się wówczas popularyzować, choć
niekoniecznie były to pierwsze wzory tego typu na wczesnych formach męskich
dodatków wiązanych wokół szyi. Krawaty w paski rozpowszechniły się dzięki
brytyjskiej armii i klubom sportowym. Dlatego często dzielimy je na krawaty
pułkowe (ang. regimental ties), klubowe (ang. club ties), czy uniwersyteckie
(ang. school ties). Dla Anglików ma to szczególne znaczenie, ponieważ tak jak
sto lat temu, tak i dziś są oznaką przynależności do danego regimentu, klubu,
szkoły, stowarzyszenia. Co ciekawe, pierwsze szyte współcześnie krawaty, które
pojawiły się w latach 20’ XX wieku miały między innymi paskowe wzory.
 |
Autoportret austriackiego malarza Ferdinanda Georga Waldmüllera z 1828 r. z szyją udekorowaną paskami. Źródło: wikipedia.org |
 |
Formy krawatowe z 1863 r. Źródło: usm-int.com |
 |
Członkowie Zgromadzenia Legislacyjnego w Ontario mają na sobie wczesne formy krawatów w paski. Zdjęcia pochodzą z 1873 r. Źródło: wikipedia.org |
Zarówno
regimentale jak i klubowe pasy mają angielskie pochodzenie, ale dzielą je
odrębne historie. W przypadku dziewiętnastowiecznych drużyn sportowych paski
były dość popularne na ich strojach, m.in. blezerach, czapkach. Kwestią czasu
okazało się przerzucenie barw klubowych na szyję. Pionierami w tym procederze
stała się drużyna krykieta I Zingari z Cambridge powstała w 1845 r., choć
początkowo były to raczej odpowiednio umaszczone chustki. Większość źródeł upatruje
pierwszych pasiastych krawatów klubowych w roku 1880, gdy załoga wioślarska
Exeter College z Oxfordu przeniosła wstążki ze swoich słomianych kapeluszy na
szyje. Podobno zawiązali je na znany już wówczas węzeł four in hand. Niedługo
potem zamówili prawdziwe formy krawatów w swoich barwach. Z pewnością był to
moment przełomowy. W ten sposób powstała tradycja, która znalazła mnóstwo
naśladowców wśród innych klubów i szkół. Co więcej trwa ona do dziś i nie jest
kultywowana wyłącznie w Anglii, ale i w innych częściach świata.
 |
Klub uniwersytecki z Oxfordu. Zdjęcie zrobione między 1880 - 1899 r. Źródło: oxfordtoday.ox.ac.uk |
 |
Założyciele I Zingari w klubowych barwach. Źródło: photohistory-sussex.co.uk |
 |
Załogi wioślarskie kolory swoich flag często przenosiły na wstążki okalające kapelusze i na zawiązane pod szyją chustki. Ilustracje z 1848 r. Źródło: pinterest.com |
Krawaty
pułkowe zawdzięczamy brytyjskiej armii, która w latach 80’ XIX wieku zaczęła
zmieniać umundurowanie. Dotychczas nosili czerwone uniformy, ale jaskrawe barwy
tworzyły z nich łatwe cele w walce. Od początku red coats były ozdabiane
lamówkami i naszywkami w kontrastujących kolorach na wyłogach, kołnierzach i
mankietach rękawów. W ten sposób odróżniano poszczególne regimenty. Po zmianie
mundurów barwy pułkowe przeniesiono na krawaty, które z reguły były w paski. Żołnierze
po powrocie do życia cywilnego również dumnie nosili je na szyjach. Co prawda
kolory pasków widniejące na ich krawatach były zarezerwowane tylko dla nich,
ale pozwoliło to na popularyzację podobnych wzorów. Szczególnie było to
widoczne po I Wojnie Światowej.
 |
Krawaty pułkowe Sama Hobera od lewej: Brigade of Guards, Sherwood Foresters, The Royal Sussex 4th Battlion, Royal Warwickshire. Źródło: samhober.com |
 |
Krawaty pułkowe Sama Hobera od lewej: Black Watch, Lancashire Fusiliers, Malaya Regiment, Gurkha Brigade. Źródło: samhober.com |
Z
Anglii moda na pasiaste krawaty stowarzyszeniowe powędrowała do Stanów
Zjednoczonych. Są one tam znane jako repp ties, co w rzeczywistości odnosi się
bardziej do splotu tkaniny. Amerykańska firma Brooks Brothers zaczęła je
produkować już w 1902 r., ale prawdziwym trendem stały się w latach 20’. Nie
powinno dziwić, że największe uznanie wzbudziły wśród studentów z Ivy League.
Po dziś dzień klubowe krawaty w paski należą do podstawowych akcesoriów stylu
preppy. Na wzrost ich popularności za oceanem mógł także w pewnym stopniu wpłynąć
książę Edward – ikona mody tamtych czasów. Podczas wizyty w USA w 1919 r. miał
na sobie krawat pułkowy Grenadier Guards w czerwono granatowe pasy. Akurat
książę miał wszelkie prawa, aby go nosić. Jednak dla osób nie posiadających
członkostwa w danym klubie czy regimencie mogło to być problematyczne.
Rozwiązanie przyszło ze strony amerykańskiej marki braci Brooks. Ich największą
zasługą było udostępnienie kontrowersyjnych dodatków dla mas poprzez zmianę
ułożenia pasków. U Brytyjczyków oraz większości Europejczyków z reguły biegną
one po skosie od lewej w dół do prawej, kierując się od serca do miecza. U Amerykanów
jest dokładnie na odwrót, dzięki czemu problemy afiliacyjne zniknęły, a najmodniejsze
w owym czasie krawaty otworzyły się na resztę społeczeństwa. Obok Brooks
Brothers krawaty klubowe stały się nieodłączną częścią kolekcji J. Press, a
później także Ralpha Laurena.
 |
Amerykańskie paski biegną od prawej w dół do lewej, a brytyjskie odwrotnie. |
 |
Krawaty klubowe towarzyszą członkom Ivy League od dawna. Na zdjęciu studenci Princeton w 1962r. Źródło: preposity.com |
Dzisiaj
więzi przynależności nadal są praktykowane w różnych szkołach i organizacjach.
Symbolika poszczególnych kolorów i układów pasków cały czas ma wielkie
znaczenie w Wielkiej Brytanii. Na całym świecie drużyny sportowe, czy wszelkie
stowarzyszenia noszą swoje barwy pod szyją. Na przykład Ralph Lauren zaprojektował
specjalny krawat klubowy będący częścią strojów na Wimbledon. Kolory pasków
pozyskał z logo turnieju tenisowego. Na rodzimym podwórku znajdziemy doskonały
przykład w postaci krawata stowarzyszeniowego But w Butonierce. Większości
takich dodatków nie kupimy w zwykłych sklepach, ale angielskich regimentali i
wzorów klubowych jest tak dużo, że można nawet nieświadomie stać się
posiadaczem jednego z nich. Dlatego do Wielkiej Brytanii lepiej nie zabierać
krawatów w paski, bo mogą się okazać pułapką.
 |
Krawat zaprojektowany przez Ralpha Laurena na Wimbledon. |
Po
tym jak Brooks Brothers zuniformizował krawaty w paski stały się niezwykle
popularnym dodatkiem. Na przestrzeni lat były chętnie noszone przez głowy
państw, polityków, aktorów, sportowców i innych celebrytów. Gwiazdy „Złotej Ery
Hoolywoodu” też się im nie oparły.
 |
Clark Gable, Douglas Fairbanks Jr. i Fred Astaire w krawatach w paski. Źródła: wikipedia.org, gentlemansgazette.com |
 |
David Beckham w krawacie w paski. Źródło: pinterest.com |
Regimentale od kilku pokoleń ozdabiają szyje
angielskich monarchów i pozostałych członków rodziny królewskiej. Można by
nawet rzec, że stały się częścią stylu Karola – księcia Walii. Nie są też obce
jego synom.
 |
Edward VII z pasiastym krawatem na szyi. Źródło: gentlemansgazette.com |
 |
Edward VIII w krawacie regimentalnym. Źródło: keywordsuggests.com |
 |
Krawaty pułkowe często goszczą na szyi księcia Karola. Źródło: wikipedia.org |
 |
Książę William i książę Harry w regimentalnych krawatach. Źródło: pinterest.com |
Podobnie
sytuacja wygląda w przypadku amerykańskich prezydentów. Od lat krawaty w paski
goszczą na ich szyjach. Szczególnie upodobał je sobie J. F. Kennedy.
 |
Wśród prezydentów Stanów Zjednoczonych krawaty w paski zdarzają się niezwykle często. |
W dzisiejszym
sartorialnym świecie również doskonale się odnajdują. Wystarczy spojrzeć na
zdjęcia z Pitti Uomo. Tradycyjne krawaty pułkowe są tam łączone z
wyrafinowaniem współczesnego krawiectwa. Bardzo chętnie korzystają z nich znane
osobistości związane z klasyczną modą, takie jak włoski bloger Fabio Attanasio,
paryski dżentelmen Hugo Jacomet, czy niemiecki autor wielu stylowych publikacji
– Bernhard Roetzel. Z polskiej strony warto wyróżnić pana Jarosława Szychułdę –
Berga – twórcę marki Emanuel Berg, który często miewa na sobie taki dodatek.
 |
Gennaro Annunziata i Alfonso de Francesco na Pitti Uomo. Źródło: pinterest.com |
 |
Gennaro Santillo. Źródło: finaest.com |
 |
Gianni Fontana. Źródło: pinterest.com |
 |
Włoski bloger Fabio Attanasio. Źródło: thebespokedudes.com |
 |
Założyciel bloga Parisian Gentleman - Hugo Jacomet. Źródło: pinterest.com |
 |
Autor wielu książek o klasycznej modzie i stylu - Bernhard Roetzel. Źródło: pinterest.com |
Zastosowanie
dla tych krawatów może znaleźć praktycznie każdy, bez względu na stylowe
preferencje. Paski doskonale się wpisują w biznesowy wygląd. Trzeba tylko
pamiętać, aby trzymać się klasycznej, stonowanej kolorystyki. Tworzą
profesjonalną, nieco konserwatywną otoczkę pasującą do korporacyjnych
garniturów. Dodają powagi i potrafią budować „power look”. W sferze politycznej
też mają swoje miejsce, choć tu należy dobierać je rozważnie, szczególnie
podczas spotkań międzynarodowych.
W powyższych przykładach lepiej trzymać się
utartych schematów. Natomiast styl sartorial pozwala wprowadzać do wyglądu dużo
więcej finezji i niestereotypowych rozwiązań. W efekcie konserwatywne cechy
klubowego krawata ulegają ograniczeniu, a zestawienia stają się odważniejsze i
znacznie barwniejsze.
 |
Benedikt Fries z Shibumi Berlin. Pasiasty krawat w stylu sartorialnym. Źródło: pinterest.com |
 |
Benedikt Fries z Shibumi Berlin. Źródło: pinterest.com |
 |
Niels Holdorf z Shibumi Berlin prezentuje krawat w paski w stylu sartorial. Źródło: pinterest.com |
 |
Niels Holdorf z Shibumi Berlin. Źródło: pinguimo.com |
Dobierając
krawat do stroju trzeba wziąć pod uwagę jego formalność, na którą wpływają
kolory pasków, ich szerokość i układ. Oczywiście duże znaczenie ma rodzaj
materiału i faktura. Modele z połyskującego jedwabiu będą pasować na szczególne
okazje, zwłaszcza wieczorowe, w połączeniu z garniturami z wełny czesankowej.
To będzie wersja bardzo formalna. Granatowy krawat poprzecinany jasnymi paskami
to w tym przypadku szczyt elegancji. Typowe regimentale można łączyć zarówno z
jednolitymi, gładkimi marynarkami, jak i tweedem, czy flanelą. Z tym, że do
pierwszych lepiej wybrać gładsze faktury, a do drugich bardziej wyraziste.
Klasyczny amerykański wygląd w stylu preppy osiągniemy zakładając klubowy
krawat, granatowy blezer i chinosy z loafersami na nogach. Jest niezmiennie
aktualny od wielu dekad. Lniany jednorzędowiec może się świetnie prezentować z
krawatem z jedwabnego szantungu. Paski widnieją też na modelach z grenadyny,
wełny i lnu. Jeśli nie lubicie gładkich powierzchni, to będą świetnym wyborem.
 |
Formalniejsze wersje z krawatem w paski. Źródło: hespokestyle.com |
 |
Blezer idealnie nadaje się do łączenia z krawatami klubowymi ze względu na wspólne tradycje. Źródło: brooksbrothers.com |
 |
Faktura krawata powinna być dobrana do faktury marynarki. Źródło: pinterest.com |
Przedstawiłem
kilka bezpiecznych przykładów, ale wielu stylowych mężczyzn potrafi nadać swoim
zestawom znacznie bardziej wyrafinowany wygląd łamiąc wszelkie schematy.
Szantung na szyi i garnitur z wełnianej czesanki, lekko połyskujący krawat
połączony z marynarką o matowej powierzchni, to kontrasty mające czasami
pozytywne oddziaływanie. Kreują indywidualizm i wysublimowany styl, ale nie są dla każdego.
 |
Garnitur z wełny czesankowej i krawat z szantungu to różne faktury i odmienne formalności, ale niektórzy je łączą. Źródło: pinterest.com |
 |
Luciano Barbera ma na sobie lnianą marynarkę o surowej fakturze i krawat z połyskującego jedwabiu. Kolejny przykład kontrastu. Źródło: keikari.com |
Bez
względu na to, jakie zestawienia się wybiera, warto bazować na paskach
sprawdzonych przez lata. Ograniczają się do określonych kolorów, mają
eleganckie rozstawy pasków i opierają się na tradycyjnych wzorach. Wszelkie
multikolorowe modele o przekombinowanych układach nie mają nic wspólnego z
dobrym gustem. Uważam, że kolekcja Brooks Brothers oznaczona symbolami „BB # 1
– 5” stanowi kwintesencję stylowych i uniwersalnych projektów krawatowych.
Chociaż
większość krawatów ma paski ułożone skośnie pod kątem 45°, to mamy również do
wyboru mniej popularne wersje w pasy poziome. Występują one zwłaszcza na
nieformalnych knitach, ale na typowych jedwabiach też można je znaleźć. Z
pewnością rzucają się w oczy, jako coś rzadko spotykanego. Pozwalają się
wyróżnić i są nieco dandysowate. Ich wydźwięk jest mniej formalny i lepiej się
sprawdzają w zestawach smart casual i casual. Zapewne dlatego są tak częstym
wzorem na krawatach dzierganych. Po prostu stylistycznie idą ze sobą w parze.
 |
Krawaty w poziome paski to najczęściej knity. Źródło: blog.trashness.com |
 |
Alessandro Squarzi. Źródło: finaest.com |
Szukając
klasyki wśród krawatów w paski warto zapoznać się z ofertą Brooks Brothers,
Ralph Lauren, czy J. Press. Angielskie wersje znajdziecie u Drakes’a, Turnbull
& Asser lub tańszego T. M. Lewin. Piękne skośne wzory posiada Viola Milano
w swojej kolekcji, szczególnie jeśli interesują was ciekawe, efektowne faktury.
Godne polecenia są też krawaty marki Shibumi Berlin. Prezentują okazałą ofertę
wspaniałych, niezwykle gustownych pasków. Pasjonatów regimentali
usatysfakcjonuje asortyment Sama Hobera. W Polsce można znaleźć kilka
klasycznych wzorów u Emanuela Berga oraz pasiaste modele z bardziej
sartorialnym charakterem w sklepie Poszetka.com.
Z
biegiem lat tajemna symbolika pasiastych krawatów ulotniła się w rękach
modowych projektantów. Są miejsca na świecie, gdzie ich tradycyjne znaczenie nadal
trwa i nic nie wskazuje na to, aby coś miało się zmienić. Jednak wiele skośnych
pasów zostało zredukowanych do roli zwykłych wzorów krawatowych, bez żadnych form
członkostwa i głębszej semantyki. Jeśli są odpowiednio dobrane potrafią zadać
szyku. Ich ponadczasowość nie podlega dyskusji, a uniwersalność jest na
najwyższym poziomie. Dlatego warto się zaopatrzyć w przynajmniej jeden stylowy
egzemplarz.
ciekawy artykuł
OdpowiedzUsuńDziękuję i polecam się na przyszłość.
UsuńŚwietny tekst.
OdpowiedzUsuńDziękuję serdecznie.
UsuńŚwietny artykuł, jak zwykle. Spotkałem się z opinią, że paski powinny biec w górę, w lewo. Miałoby to oznaczać rozwój (jak linia na wykresie obrazująca wzrost jakiegoś zjawiska). W przeciwnym przypadku mamy regres. Czy spotkał się Pan z takim podejściem do tematu krawatów w paski?
OdpowiedzUsuńDziękuję. Przyznam, że z taką wersją się nie spotkałem, choć ludzie próbują dopisywać ułożeniu pasków różne historie. Być może ich kierunek ma jakieś znaczenie heraldyczne. W przypadku Brooksa odwrócenie pasków nie miało żadnych głębszych podtekstów. Po prostu chcieli sprzedawać krawaty klubowe nie urażając przy tym Brytyjczyków. Załatwili to najprościej, jak tylko można. Natomiast w Anglii też zdarzały się wyjątki od reguły i to całkiem wcześnie. Najlepszym przykładem jest krawat angielskiej drużyny krykietowej I Zingari, który ma paski ułożone po amerykańsku.
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń