Paisley,
czyli specyficzna łezka, to jeden z najstarszych wzorów, które możemy znaleźć w
męskiej garderobie. Do Europy przybył kilka wieków temu z orientalnego wschodu.
Długa droga ewolucji i kreatywność designerów zaowocowała niezwykłym bogactwem form
i kompozycji, wspartych feerią niezliczonych barw. Motyw szczególnie upodobał
sobie męskie dodatki w postaci krawatów i poszetek, ale jego popularność i
zastosowanie zdecydowanie wykracza poza obrys mody.
Paisley
to roślinny wzór wykorzystywany nie tylko w modzie i tekstyliach, ale również w
innych formach sztuki i architektury. Posiada charakterystyczny kształt
zbliżony do zakrzywionej na wąskim końcu łezki lub kropli. Spłaszczony lub korpulentny, z mniejszym lub większym zagięciem. Ten pojedynczy deseń
stanowi podstawę, często mocno rozbudowanych, fantazyjnych projektów.
 |
Skręcona łezka stanowi fundament i istotę wzoru paisley. |
Na
wschodzie, w zależności od regionu, znany jest głównie jako boteh, botha lub
buta. W języku perskim słowo „boteh” oznacza krzew, klaster liści, kępę krzaków
i to właśnie pierwotna nazwa tego wzoru. Rodzi się więc stwierdzenie, że motyw
został zainspirowany naturą. W rzeczywistości nie sposób jednoznacznie określić
jego pierwowzoru. Wiele źródeł podaje, że jest on odzwierciedleniem drzewa
cyprysowego, które było symbolem wiecznego życia w zoroastrianiźmie – religii
rozpowszechnionej na niektórych terenach dawnego Imperium Perskiego. Dla tego
wyznania ogień był świętością i stąd kolejna interpretacja uosabiająca boteh z
płomieniem. Według innej hipotezy były to liście palmy daktylowej, która dla
starożytnych Babilończyków stanowiła drzewo życia oraz symbol dobrobytu i
obfitości. Część historyków uważa skrzydła mitycznego Senmurva za pierwszy
przejaw obecnego paisley. Natomiast w tamilskiej kulturze skręcona łezka to nic
innego, jak owoc mango. Współcześnie wzór ma różne nazwy zależne od położenia
geograficznego na globie, ale w zachodniej społeczności powszechnie znany jest
jako paisley. Jego kształt powoduje, że ma mnóstwo porównań, m.in. do liścia, gruszki,
ogórka, migdała, nerkowca, oka i wielu innych.
 |
Drzewa cyprysowe na ścianie apadany w irańskim Persepolis. Źródło: wikipedia.org |
 |
Według jednej z hipotez skrzydła Senmurva to pierwowzór paisley. Mityczny stwór był czczony przez Sasanidów. Tkanina jedwabna z VI - VII w. Źródło: biblioiranica.info |
Istnieje
wiele teorii dotyczących genezy wzoru paisley. Można się go dopatrywać w dziełach
kultur indoeuropejskich cofając się ponad dwa tysiąclecia w przeszłość. Zbliżone
ornamenty pojawiają się w sztuce celtyckiej kilka wieków przed naszą erą.
Przeglądając starożytne artefakty można też natrafić na podobne symbole wśród
wyrobów wytwarzanych w kulturach Pazyryk oraz Cucuteni – Trypole. Wielu
historyków uważa, że motyw wywodzi się z antycznej Persji z okresu panowania
dynastii Sasanidów (224 – 651 r. n. e.). Niektóre źródła podają, że sięga nawet
wcześniejszych czasów, gdy tymi ziemiami władali Scytowie i Achemenidzi.
Niewątpliwie cywilizacja perska stworzyła podwaliny pod późniejsze
rozprzestrzenianie się wzoru i jego popularność na całym świecie.
 |
W sztuce celtyckiej można znaleźć kształty podobne do paisley. Złota misa z około 420 r. p.n.e. Źródło: wikipedia.org |
 |
Celtycki pozłacany dysk z IV w. p.n.e. Źródło: wikipedia.org |
 |
W kulturze Pazyryk kształty paisley też występowały. Drewniane ozdoby na siodła z V - IV w. p.n.e. |
 |
Ceramika wykonana w bardzo starej kulturze Cucuteni Trypole. Źródło: short history.org |
 |
Łucznik scytyjski na greckim kyliksie z końca VI w. p.n.e. Źródło: wikipedia.org |
 |
Muhammad ibn Zakariya al-Razi, zwany Rhazes (ur. 865 r. - zm. 925 r.) Perski uczony i lekarz. Na okryciu głowy widać wyraźne kształty paisley. Źródło: adnantuncel.com |
Najstarsze
znane zastosowanie wzoru boteh na tkaninie, a konkretnie na fragmentach
jedwabnego stroju z VI – VIII w. odnaleziono w Egipcie w mieście Achmim. Ten
region był przez jakiś czas pod władaniem Sasanidów, więc szatom można
przypisać perskie korzenie, albo przynajmniej wpływy. Wśród roślinnych ornamentów wyraźnie widać akcenty
przypominające współczesne paisley.
 |
Fragment jedwabnej tkaniny z VI - VIII w. odkrytej w Achmim. Źródło: turkotek.com |
 |
Kolejny fragment jedwabnej tkaniny z VII - VIII w. odkrytej w Achmim. Źródło: heritageinstitute.com |
 |
Jedwabna tkanina odnaleziona w Achmim. Źródło: harvardartmuseums.org |
Wczesnych
form tytułowego wzoru można się też doszukiwać w ręcznie robionych irańskich
tkaninach, zwanych termeh. Wytwarzane szczególnie w prowincji Jazd szczyciły
się ogromną sławą przez wieki. Miasto w Iranie ma bardzo długą historię i
tradycje włókiennicze. W czasach panowania Imperium Sasanidów było ważnym
centrum jedwabniczym. Ludność wyznawała zoroastrianizm, co niewątpliwie miało
wpływ na wzornictwo, bardzo często łączone z boteh. Nerkowate wzorce były dawniej
chętnie wykorzystywane do zdobienia termehów. Z resztą podobnie jest dziś.
 |
Termeh to tradycyjna irańska tkanina, na której często pojawia się wzór paisley. Źródło: pinterest.com |
Pochodząca
z IX wieku świątynia Masjid-i No Gunbad w Afganistanie, to najstarszy znany
przejaw boteh w architekturze. Szczyty kolumn są ozdobione właśnie tym
ornamentem. Według legend była to świątynia wyznawców zoroastrianizmu.
 |
Świątynia Masjid-i No Gunbad w Afganistanie. Źródło: voyage.gentside.com |
Na
przełomie XV i XVI wieku boteh był zarezerwowany dla perskich monarchów i dostojników.
Ozdabiał królewskie szaty i regalia oraz stanowił symbol suwerenności. Później nieco
spowszechniał. Motyw ten był szeroko stosowany podczas panowania dynastii
Safawidów w Iranie, a później również Kadżarów. Ci drudzy stworzyli z niego
główny wzór włókienniczy w państwie. Nic dziwnego, że znalazł miejsce w
osławionych na całym świecie perskich dywanach.
 |
Paisley zdobiło szaty perskich monarchów i dostojników. Źródła: pinterest.com |
 |
Stroje Kadżarów z XIX wieku. Źródło: wikipedia.org |
Dzięki
sułtanowi Zein-al-Abedinowi projekty boteh w XV wieku trafiły do Indii i dość
szybko się tam rozpowszechniły. Władca Kaszmiru sprowadzał tkaczy z Persji,
którzy tworzyli i przekazywali wzornictwo w podległym mu regionie. W efekcie
Kaszmir zaczął słynąć z wytwarzania delikatnych szali zdobionych indyjską
interpretacją paisley. W drugiej połowie XVI w. za sprawą Akbara I – władcy
Mogołów i wielkiego miłośnika sztuki, produkcja oraz popularność tych
wspaniałych tkackich dzieł nabrała bardzo dynamicznego rozpędu. Wczesne
indyjskie wersje paisley na szalach różniły się od tych dzisiejszych, ale ciągle
ewoluowały i z czasem nabierały właściwego kształtu. Dopiero w XIX wieku
osiągnęły artystyczny zenit i znaną nam formę.
 |
Wczesne indyjskie formy paisley z XVII - XVIII w., zdobiące szale z Kaszmiru. Źródło: kashmircompany.com |
 |
W XVIII - XIX w. na szalach kaszmirskich widniały również takie wzory paisley. Źródło: kashmircompany.com |
Ekspansję
Europy wzór boteh rozpoczął w ostatnich dekadach XVIII w. Zdobione nim szale
kaszmirskie były sprowadzane z Indii m.in. przez podróżników, badaczy i
kolonialne wojska wracające do kraju. Jednak handel tymi luksusowymi produktami
szybko zmonopolizowała Brytyjska Kompania Wschodnioindyjska (ang. East India
Company). Docenił je również Napoleon, który podarował Józefinie egzotyczne szale
z elementami paisley, przywiezione do Francji z wypraw egipskich. W XVIII i XIX
w. wyrafinowane dodatki stały się niezwykle modne i pożądane na Starym
Kontynencie, a popularność nerkowatego motywu osiągała apogeum. Jako że była to
pozycja obowiązkowa każdej elegantki w owych czasach, możemy uznać szaliki z
Kaszmiru za jeden z pierwszych przejawów globalnego trendu modowego. O sukcesie
i znaczeniu tych pięknych wyrobów tkackich świadczą liczne portrety
dziewiętnastowiecznych dam.
 |
Portrety kobiet z XIX w. z szalami kaszmirskimi w tle. Namalowane przez polskiego artystę - Józefa Oleszkiewicza. |
Importowane
szale z Kaszmiru były bardzo drogie, a mimo to nie potrafiły sprostać zapotrzebowaniom
zachodniego świata. Ogromny popyt szybko pchnął europejskich rzemieślników do stworzenia
własnych szali wzorowanych na indyjskich oryginałach. Głównym ośrodkiem
produkcyjnym w Anglii stało się miasto Paisley. Właśnie od tej miejscowości
pochodzi współczesna nazwa perskiego wzoru. Począwszy od 1808 r. szkockie tkalnie
wytwarzały szale na masową skalę, a rozwój technologiczny z krosnami
żakardowymi na czele, pozwolił na drastyczne obniżenie cen. Rynek europejski
został zalany produktami z Paisley, a każda kobieta mogła pozwolić sobie na
tekstylia udekorowane skręconymi łezkami. Wytworne szale o tej samej tematyce
wychodziły również spod rąk rzemieślników z francuskiego Lionu. Dzięki
wprowadzeniu technik drukarskich projekty były coraz bardziej złożone i fantazyjne.
Wkład zachodnich twórców miał istotny wpływ na kształtowanie starożytnego motywu
i dopasowanie go do europejskich gustów. Perskie wzorce jako jedne z pierwszych
form artystycznych zaczęto obejmować prawami autorskimi.
 |
Szale utkane w szkockim Paisley w XIX wieku. Źródło: collections.textilemuseum.ca |
 |
Stemple do drukowania tkanin starymi technikami. Źródło: regionplus.az |
Moda
na szale zaczęła przemijać, ale deseń nie zamierzał znikać z zachodniego rynku.
Pewien udział w promowaniu paisley można przypisać Arthurowi Lasenby Liberty,
który w 1875 r. w Londynie otworzył słynny dom towarowy Liberty & Co. Na
inspirowanych Orientem kolekcjach tkanin odzieżowych i tekstyliów meblowych
często widniał perski design. Jednym z klientów oraz przyjacielem założyciela
był osławiony dandys Oscar Wilde.
 |
Arthur Lasenby Liberty (siedzący na krześle). Źródło: bbc.com |
Połowa
XIX stulecia to czas, kiedy paisley zaczął zdobywać większą przychylność
mężczyzn. Europejska fascynacja wschodnią kulturą oraz wymiany handlowe w tym
okresie odcisnęły piętno na męskiej garderobie. Ozdobne szale były domeną
kobiet, natomiast zamożni panowie zaopatrywali się w szlafroki, często
jedwabne, pokryte egzotycznym paisley. Służyły one głównie jako ochrona przed
wsiąkaniem nieprzyjemnego zapachu w pozostałe części ubrania. W owych czasach chętnie
praktykowano palenie tytoniu w domowym zaciszu. Z upływem lat szlafroki zostały
zastąpione gustowniejszymi marynarkami do palenia, tzw. bonżurkami, które
czasami również były udekorowane motywami łezki. Poza tym w użyciu były
kamizelki o podobnym wzornictwie.
 |
Mężczyźni w orientalnych szlafrokach z 1860 - 1870 r. Źródło: pinterest.com |
 |
Kamizelka z połowy XIX wieku. Źródło: charlestonmuseum.tumblr.com |
Na
początku XX wieku florystyczny ornament coraz częściej pojawiał się na klasycznych
męskich dodatkach. Ozdobione nim krawaty i ascoty wieńczyły szyje dżentelmenów,
a ich popularność stopniowo rosła. Perska dekoracja zadomowiała się również na
poszetkach.
 |
Autoportret malarza Charles'a Kerra z 1899 r. Na szyi krawat w paisley. Źródło: wikipedia.org |
Jednym
z bardzo praktycznych, szeroko stosowanych akcesoriów XX stulecia były bandany.
Symbol paisley należał do popularnych nadruków na bawełnianych chustach. W
Stanach Zjednoczonych chętnie korzystali z niej kowboje zakrywając nos i usta
przed pyłem. Podobnie robili górnicy, farmerzy i inni robotnicy pracujący w niesprzyjających
warunkach. W późniejszym czasie orientalne wzory pod postacią bandany były
obecne m.in. wśród motocyklistów, w kulturze hip-hopu, a nawet w środowisku
krwawych, amerykańskich gangów.
 |
Niektóre kowbojskie bandany były zadrukowane wzorem paisley. Zdjęcie z początku XX w. Źródło: wikipedia.org |
 |
Bawełniane bandany były bardzo popularne w XX w. Z reguły były dekorowane wzorem paisley. |
W
latach 60 – tych XX wieku paisley znowu przeżywało modowy renesans spowodowany
ruchem hipisowskim oraz popularnością stylu psychodelicznego. Ludzie na nowo
zachłysnęli się kulturą Dalekiego Wschodu. W przywróceniu wzoru do dawnej świetności
niewątpliwie pomogły muzyczne gwiazdy, takie jak The Beatles, Rolling Stones,
czy Jimi Hendrix. Ich stroje odzwierciedlały charakter panującego wówczas „Flower
Power”. Paisley doskonale się odnajdywało w takiej stylistyce.
 |
Beatlesi pod koniec lat 60-tych w ubraniach z elementami paisley. Źródło: waywewore.wordpress.com |
W
ostatnim półwieczu paisley regularnie występowało w kolekcjach mody damskiej,
jak i męskiej. Już dawno stało się nieodłącznym, ponadczasowym wzorem
klasycznej elegancji. Dzisiaj można go znaleźć praktycznie na każdej części
garderoby dla panów. Z tkanin ozdobionych tym deseniem szyje się
ekstrawaganckie garnitury, marynarki, płaszcze, koszule, T-shirty, szlafroki,
skarpetki i wiele innych.
 |
Ekstrawaganckie marynarki w paisley firmy Etro. Źródło: etro.com |
 |
Koszule w paisley Hawes & Curtis. Źródło: hawesandcurtis.com |
 |
Trochę subtelniejsze koszule w paisley marki Eton. Źródło: julesb.co.uk |
Najbardziej rozpowszechniły się wśród męskich,
stylowych dodatków. Krawaty i poszetki w skręcone łezki to podstawa w szafie
każdego eleganta. Na muszkach i fularach pojawiają się z równą intensywnością. Przepięknie
wyglądają też bogato zdobione szaliki z jedwabiu lub wełny. Uważam, że drobne akcesoria
są wprost stworzone dla tego typu ornamentów.
 |
Różnorodność form paisley na krawatach jest ogromna. Źródło: etonshirts.com |
 |
Inne przykłady paisley na krawatach. Źródło: etonshirts.com |
 |
Poszetki w paisley to podstawa. Źródło: etonshirts.com |
 |
Różnorodność wzorów i kolorów jest nieograniczona. Źródło: etonshirts.com |
 |
Szaliki w paisley, czy to jedwabne, czy wełniane, są bardzo szykowne. Źródło: newandlingwood.com |
Co
innego większe części ubioru, jak marynarki i garnitury. Te lepiej pozostawić
indywidualistom i ekscentrycznym dandysom. Mocno przykuwają uwagę, a zazwyczaj
wręcz szokują. W przypadku tego wzoru przesycenie jest absolutnie niewskazane.
Do wyjątków zaliczyłbym wytworne szlafroki, w których co prawda nie pokazujemy
się publicznie. Mimo to można w nich spędzać poranki i wieczory w bardzo
gustownym, iście arystokratycznym stylu.
 |
Garnitury w paisley idealnie pasują do stylu dandy. Źródło: pinterest.com |
 |
Jedwabne szlafroki ozdobione wzorem paisley są bardzo wytworne. Źródło: newandlingwood.com |
 |
Współczesna bonżurka od Aleksandra McQueena. Źródło: alexandermcqueen.com |
Paisley
jest też chętnie wykorzystywanym wzorem na fantazyjne podszewki. Najczęściej
można je dostrzec na spodnich stronach marynarek, ale zdobią też wnętrza toreb,
portfeli itp. Często są monochromatyczne, ale nie brakuje naprawdę kolorowych,
interesujących konfiguracji. Czasami motyw zdobi wewnętrzną część stójki
kołnierzyka koszuli oraz mankiety od niewidocznej strony. To detale cieszące
jedynie oczy właściciela.
 |
Fantazyjne podszewki marynarek często są udekorowane wzorem paisley. |
 |
Portfel z podszewką w paisley. Źródło: greggmcdonald.wordpress.com |
 |
Detale w koszulach też czasami zawierają paisley. Źródło: julesb.co.uk |
Ogromną
zaletą roślinnego motywu jest nieograniczona różnorodność. W zależności od
zastosowanego układu mogą mieć wydźwięk subtelny, albo bardziej wyrazisty.
Odmienne wielkości oraz gęstość dają całe spektrum wyborów. Orientalne
kompozycje potrafią być bujne i kolorowe, a przez to bardziej żywiołowe i
odważne. Niewątpliwie dodają charakteru i dynamizmu, niemniej jednak nadal są
gustowne i w dobrym tonie. Ciekawe są też wersje monochromatyczne, z reguły
tkane, a nie drukowane. Pojedyncze, drobne motywy bez kwiatowej otoczki w tle
wydają się być łagodniejsze w odbiorze. To lepsza opcja dla osób lubiących
dyskretny styl na bazie minimalizmu. Dzięki tak wielkiej rozbieżności jednego
wzorca, każdy jest w stanie wybrać coś dla siebie, uwzględniając własne preferencje.
 |
Paisley to nadzwyczaj urozmaicony wzór. Źródło: pinterest.com |
 |
Paisley może być drobne i subtelne albo rozbudowane i żywiołowe. Źródło: violamilano.com |
Jego
uniwersalność polega również na tym, że odnajdzie się zarówno na uroczystym
balu, jak i podczas mniej oficjalnych okazji. Odpowiednio dobrany krawat w
paisley może z powodzeniem dopełniać biurowy garnitur z czesankowej wełny. W zestawie z
nieformalną tweedową marynarką i sztruksami będzie prezentował się równie
dobrze.
 |
Krawaty w paisley pasują do eleganckich, formalnych garniturów. Kolekcja Ralph Lauren. |
 |
W stylu nieformalnym też sobie radzą. Kolekcja Ralph Lauren. |
Nie
ma chyba projektanta, który nie korzystał ze złożoności perskiego designu. Od
największych Domów Mody, po mniejsze, bardziej przystępne marki, paisley można
znaleźć wszędzie. Jednak istnieje firma zasługująca na szczególne wyróżnienie.
Chodzi o Etro – włoski brand, który powstał w 1968 roku. Założyciel Gimmo Etro
w trakcie wielu swoich podróży gromadził niezwykłe kolekcje tekstyliów. W jego
zbiorach znalazły się m.in. liczne XVIII i XIX – wieczne szale z Indii, Anglii
i Francji, udekorowane roślinnymi symbolami. Zakochany w paisley, wprowadził go
do swoich kolekcji poczynając od 1984 r. Od tego czasu jest fundamentem
wzornictwa firmy, zapewniając sobie stałe miejsce na ich wyrobach. Etro ozdabia
nimi wszystko, nawet skórzane torby, parasole i buty.
 |
Włoska firma Etro ozdabia motywem paisley prawie wszystko. Źródło: etro.com |
 |
Wzornictwo paisley to podstawa w kolekcjach Etro. Źródło: vogue.com |
Paisley
przez stulecia kształtował się i torował długą drogę, aby ostatecznie wejść do
kanonów klasycznej mody. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić męskie dodatki bez tego
motywu. Są uniwersalne, ponadczasowe i zawierają pewną nutę egzotycznego
orientalizmu. Paisley opiera się na kształcie pojedynczej skręconej łezki, ale
może przybierać różne formy i kompozycje. Należy do grona najstarszych wzorów
tekstylnych współczesnego świata i nadal budzi zainteresowanie. Klasyk, który
chyba nigdy nie odejdzie w zapomnienie.
Ten sam artykuł co u Mr.Vintage, czy coś jest dodane?
OdpowiedzUsuńTekst jest identyczny. Jedynie zdjęcie tytułowe uległo zmianie i sam tytuł. Umówiłem się z Michałem, że premiera będzie na Mr Vintage, a po paru dniach publikuję u siebie. Najpóźniej jutro wstawię jakąś stylizację, więc proszę zaglądać.
Usuń